“Love of beauty is taste. The creation of beauty is art.”

(Ralph Waldo Emerson)

 

Hallo, welkom op mijn site. Ik ben Maud van Lieshout, geboren en getogen in het prachtige Brabant en nu wonend en werkend in het mooie, groene, weidse Friesland.

 

Mijn fascinatie voor glas in lood ontstond al vroeg. In mijn ouderlijk huis hingen en hangen nog steeds, prachtige gebrandschilderde glas in lood ramen. Mijn opa had een slopersbedrijf en heeft veel ramen kunnen redden uit een oud nonnenklooster. Op de ramen stonden witte duiven in spiegelbeeld tegenover elkaar, omringd door prachtig gekleurd glas. Ik kon er mijn ogen niet vanaf houden, zo mooi!

Later toen ik ging studeren en uit huis ging, kreeg ik van mijn moeder een eigen raam cadeau.

Helaas, Ik heb er maar even van kunnen genieten.  Het sneuvelde,… Ik zette het schuin tegen de muur, mijn kat liep er achter en Bam! Plat op de vloer en een aantal kapotte ruitjes.

Ik heb het kapotte raam daarna zorgvuldig ingepakt voor reparatie door een glazenier, maar jaren gingen voorbij. Er kwamen twee prachtige dochters, veel verhuizingen in binnen en buitenland en het ingepakte raam vergat ik een beetje. Tot ik een aantal jaren geleden weer terug kwam in Nederland. Met het leeghalen van dozen uit de opslag kwam ik mijn dierbare kapotte raam weer tegen. Ik trok de stoute schoenen aan en dacht; “ik heb het nog niet eerder gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan en ga proberen om mijn raam zelf te repareren”.

 

Ik ben bij een glazenier in de leer gegaan en na een tijd had ik het vak voldoende onder de knie om mijn raam te kunnen repareren. Ik haalde het zorgvuldig uit elkaar en zette het opnieuw in het lood. De reparatie is nog blijven steken op 1 opnieuw te brandschilderen ruitje. De perfectie van de glazenier die het een eeuw geleden had gebrandschilderd kon ik nog niet evenaren.

 

En terwijl ik druk bezig was om de techniek van het glas in lood-vak onder de knie te krijgen werd ik meer en meer besmet met het glas-virus. Ik werd ook nieuwsgierig naar andere technieken in de glaskunst en ben vakcursussen bij vooraanstaande glazeniers gaan volgen. Onder andere in de techniek van het glas fusen; ook wel bekend als het smelten van glas in een glasoven en heb ik me verder verdiept in de brandschildertechnieken. En hoewel ik het werken met glas heerlijk vind en het liefst iedere dag mooie glasobjecten maak ben ik me ook al vanaf jonge leeftijd bewust van de vervuiling die wij als mens veroorzaken en vind ik het naar dat er met gemak zoveel wordt weggooit en weggedaan.

 

Het is voor mij dan ook heel erg belangrijk dat, naast dat ik graag mooie dingen maak, ik zoveel als mogelijk duurzaam produceer en niet bijdraag aan een grotere afvalberg.  Duurzaam, voornamelijk door het hergebruiken van restglas; upcyling; het maken van tijdloze designs; maar vooral ook oude ramen repareren of restaureren zodat ze weer een leven lang mee kunnen gaan. Wat bijzonder fijn is aan de materialen; glas, lood en tin is dat het circulaire materialen zijn: ze kunnen oneindig gerecycled worden. En hoewel het proces van het omsmelten van glas en lood nog steeds veel energie kost, kost het recyclen de helft aan energie en is het delven van extra grondstoffen niet nodig.

 

Mijn werk is gevarieerd. Naast het eeuwenoude ambacht glas in lood; het maken van nieuwe ramen, herstellen en restaureren van bestaande ramen, maak ik ook Tiffany werkstukken; kleinere objecten van gesmolten glas en Glas in Lood interieur items als eye-catcher voor in een modern interieur en unieke cadeautjes.

 

Inspiratie komt vaak vanuit mijn directe omgeving, maar ook vanuit emoties in mij die in een bepaalde periode erg leven.

Bijvoorbeeld bij het maken van harten van glas. Op de meest onverwachte momenten komen harten al jaren op mijn pad. En toen ik te maken kreeg met grote veranderingen in mijn leven kregen de harten voor mij een diepere betekenis. 

In eerste instantie stonden de harten voor mij voor “thuiskomen bij jezelf”. Zodra ik een hart zie; aan een glazen hart werk of béwerk is dit een ‘herinnering’ dat ‘houden van jezelf’ het belangrijkste is in het leven. Kun je volledig van jezelf houden dan ben je ook in staat om onvoorwaardelijk liefde te geven aan de mensen om je heen. Het zien van een hart helpt me herinneren om van mezelf te houden. En wanneer je een hart bij me koopt voor een dierbare vriendin, moeder of voor jezelf dan hoop ik dat bij iedere x dat het hart wordt gezien de herinnering er is om te houden van jezelf.

“Home is where the heart is” zie je daarom terug in mijn logo.  Mijn lichaam is mijn thuis met daarin centraal mijn hart, gevormd door de eerste letter van mijn naam. De naam die ik aan de harten in mijn werk heb gegeven is “Youloveyous”. Bij het zien van een hart ontstaat de ‘herinnering aan houden van….

En sinds eind 2020 staat het hart voor mij eveneens symbool voor het “vrouwenlichaam”. Hierover later meer in een blog.

 

Verder vind ik het belangrijk bij de werken die ik maak dat er zowel bezieling als schoonheid vanuit gaat. Ik geloof namelijk sterk in de kracht van schoonheid en de kracht van de liefde voor en in alles om ons heen. Wanneer we door schoonheid worden geraakt in ons hart ontstaat er een moment van harmonie en zorgt dit, hoe kort ook, voor een positief rimpeleffect, het gevoel dat alles klopt. Tijdens het werken met glas ben ik op zoek naar die harmonie, en wanneer ik de juiste kleuren in een ontwerp samenbreng dan geeft dat een gelukzalig moment.

 

Mooie creaties maken van glas, oude ramen repareren en restaureren, het maken van harten, is dan ook wat ik het liefst doe. En daarmee hoop ik ‘de liefde voor en het houden van’ te kunnen delen met anderen.

 

Houden van waar je was, houden van waar je bent, houden van waar je wil zijn,….